رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راه‌های مبارزه با فساد این است که اقتصاد دولتی را تا می‌توانیم کاهش دهیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در طول تاریخ با بسط حمایت‌گرایی در اقتصاد، قدرت اقتصادی به‌طور پیوسته رو به وخامت رفته است. مقررات‌زدایی، سهولت کسب‌وکار، حقوق مالکیت، آزادی رقابت اقتصادی، کاهش ادراک فساد و رقابت‌پذیری جهانی هرکدام درجای خود می‌توانند عامل یا مانع رشد و توسعه باشند و لذا در سایه یک حکمرانی درست این عوامل می‌توانند در خدمت رشد و توسعه کشور باشند؛ چیزی که متاسفانه به‌دلیل اقتصاد دولتی و نیمه‌دولتی سرشار از رانت ناشی از دخالت در اقتصاد، مهم‌ترین مانع ارزش افزوده و پیشرفت سریع کشورمان شده است.
شامگاه یکشنبه (۱۹ تیر) برنامه ثریا با حضور وزیر اقتصاد پخش شد و وزیر اقتصاد در رابطه با تورم، فعالیت‌های اقتصادی دولت و تسهیل صدور مجوز کسب و کار توضیحاتی را ارائه داد.
شامگاه یکشنبه (۱۹ تیر) برنامه ثریا با حضور وزیر اقتصاد پخش شد و وزیر اقتصاد در رابطه با تورم، فعالیت‌های اقتصادی دولت و صدور مجوز کشب و کار موضوعاتی را مطرح کرد.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: طبق اعلام مرکز آمار درباره تورم خرداد امسال، برای اولین بار تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در این ماه ۱۲درصد در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته که حاکی از خروج از سیکل افزایش قیمت پس از اصلاح ارز ترجیحی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وزیر پیشنهادی صمت درباره کاهش تصدی‌گری دولت در بخش خصوصی صحبت کردیم که تاکید وی بر کاهش حضور دولت و کاهش مدیریت دولتی در بخش خصوصی است.
سعیدی تصریح کرد: در دولت قبل که همه چیز را به کدخدا گره زده بود شاهد کاهش ارزش پول ملی بودیم، اما در این دولت هم تورم کالا‌های اساسی سفره مردم را کوچک کرده و روزی از همین تریبون مرغ ۲۵ هزار تومانی را نشان ناتوانی مدیران دولت وقت می‌دانستیم حالا چگونه در برابر مرغ ۱۰۰ هزار تومانی سکوت کردیم؟ یک سوم سرانه مصرف گوشت سفید در کشور کاهش یافته و مسئولان دولتی از شگفت زدگی مقامات خارجی از سرعت قطار اقتصاد دم می‌زنند، اما کاش از مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند و روستا‌ها سوال می‌کردند.
نماینده مردم تهران گفت: تبعات قیمت گذاری دستوری و دخالت‌های بی‌حد و حصر مشکلات جدی را برای اقتصاد ایجاد کرده است و دولت باید بداند که اقتصاد با دستور و بخشنامه پیش نمی رود.
در نتیجه این بی‌تدبیری اولاً اقتصاد ملی کشور از حداقل ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی برق محروم شده ثانیاً به زحمت افتادن بخش قابل توجهی از جامعه کارمندی کشور به ویژه کارکنان مستضعف دستگاه‌های دولتی که در اطراف و اکناف شهر‌های بزرگ مثل تهران زندگی می‌کنند و حداقل دو ساعت فاصله بین محل زندگی‌شان تا محل کارشان است و در این صورت کسی که در هشتگرد زندگی می‌کند برای اینکه ساعت ۶ صبح مثلاً در تهران بر سر کار خود حاضر شود باید ساعت ۴ صبح از منزل خارج شود.
راهکارهای اجرای فرمان مقام معظم رهبری برای کاهش تصدی‌گری بخش‌های دولتی در اقتصاد کشور با حضور وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می‌شود.
یکی از دلایل عدم احیای برجام نیز این است که امروز ایران به تکنولوژی‌هایی در دانش هسته‌ای دست پیدا کرده که قبلا نداشته و به این دلیل آن مزیت عدم اشاعه برجام از بین رفته است. همچنین از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا آنقدر زیاد شده که عملا برداشتن آن‌ها سود اقتصادی برجام را برای ایران به‌شدت کاهش می‌دهد و باید ببینیم آیا کشور‌ها و کمپانی‌های غربی حاضر هستند در این شرایط با ایران وارد معامله شوند و آیا دولت بایدن حاضر است هزینه سیاسی این تصمیم را بدهد؟
براساس نظرسنجی گسترده از اقتصاددانان که نشان‌دهنده تغییر موضع بزرگ در پیش‌بینی‌های اقتصاد جهانی در چند هفته گذشته است، منطقه یورو از خطر رکود قریب‌الوقوع جسته است. نظرسنجی این ماه Consensus Economics نشان می‌دهد که اکنون اقتصاددانان انتظار رشد ۱/ ۰ درصدی را در طول ۲۰۲۳ دارند. از جمله مواردی که ممکن است موجب خوش‌بینی بازار نسبت به رشد اقتصادی شده باشد می‌توان به کاهش قیمت انرژی، یارانه‌های دولتی و بازگشایی زود از موعد چین، اشاره کرد که موجب افزایش تقاضای جهانی شده است.
معاون اول نخست وزیر روسیه اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی روسیه ممکن است سال آینده ۱ درصد کاهش یابد، هرچند دولت انتظار دارد سال ۲۰۲۳ برای اقتصاد روسیه بهتر از سال ۲۰۲۲ باشد.
با به قدرت رسیدن ژوزف استالین در سال۱۹۲۴، مالکیت خصوصی به کلی از میان رفت و اقتصاد متمرکز دولتی موجب شد تا بهره‌وری و رفاه مردم به‌شدت کاهش پیدا کند. اصلاحات دیرهنگام اقتصادی اگرچه در سال۱۹۸۵ آغاز شد، اما رویکرد اصلاحات به‌گونه‌ای بود که تا حدودی مالکیت خصوصی را به رسمیت می‌شناخت؛ اما به باورهای سوسیالیستی پایبند بود. این سیاستگذاری ناکارآمد، در نهایت به فروپاشی شوروی انجامید.
انتقاد قالیباف از عدم پرداخت سهم اشتغال و پاسخ وزیر اقتصاد، انتصاب دبیر جدید مناطق آزاد، کاهش زمان کار اداری به 5 روز و موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه از مهمترین اخبار این هفته بود.
انتقاد قالیباف از عدم پرداخت سهم اشتغال و پاسخ وزیر اقتصاد، انتصاب دبیر جدید مناطق آزاد، کاهش زمان کار اداری به 5 روز و موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه از مهمترین اخبار این هفته بود.
مشکل زمانی حادتر می‌شود که بدانیم صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری با ورشکستگی روبرو هستند و در اگر دولت به آن‌ها کمک نکند، این صندوق‌ها نمی‌توانند از عهده انجام تعهدات خود برآیند، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا اوضاع آن‌ها سروسامان پیدا کند؛ بنابراین در حال حاضر وضعیت صندوق‌های بازنشستگی با بحران روبرو است و آن‌ها امروز با وضعیت بسیار وخیمی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت به هر نحوی در پی افزایش درآمدهای مالیاتی نیست، بر کاهش سهم مالیات شرکت‌های رسمی و شفاف در کل سبد مالیاتی کشور تاکید کرد.
وزیر اقتصاد گفت: شاید آمار و نمودار صوری ساختن در دیگر دولت‌ها امری رایج بوده اما کاهش ۱۹ درصدی تورم دوازده‌ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.
وزیر اقتصاد از تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز از کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد.
وزیر اقتصاد از تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز از کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد.
موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از اظهارات حسن روحانی درباره ذخایر ارزی کشور هنگام تحویل دولت، به بیان توضیحاتی درباره وضعیت ذخایری ارزی و تعهدات و بدهی های به جای مانده از دولت های یازدهم و دوازدهم حین آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت، و پیشنهاد کرد که با صداقت بیشتری با مردم صحبت کنیم.
محدودیت جاده‌ای برای عید فطر وجود ندارد
مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه برای حدود ۶ میلیون تن در کشور که بیمه سلامت نداشتند، اعتباری بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد؛ بنابراین، بیمه سلامت برای همه اشخاصی که در کشور هستند، مجانی و غیرحضوری فراهم شده است و دولت نیز بموقع کار را شروع کرد، لذا در سه ماه اول سال، بیش از ۳ میلیون تن تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ